Zonverzorging voor baby’s en kinderen

Voordat we kijken naar wat ouders wel en niet moeten doen, moeten we de redenen begrijpen dat te veel zon slecht voor ons kan zijn. Hiervoor hebben we een beetje natuurkunde en scheikunde nodig.

Zonlicht bestaat uit een breed scala aan verschillende golflengten van straling. Sommige hiervan kunnen we voelen – de warmte die we in zonlicht voelen, komt van infraroodstraling en het licht dat we kunnen zien, komt van straling in het zichtbare spectrum. Er zijn andere golflengtes in zonlicht die we niet kunnen zien, en de belangrijkste daarvan zijn die in de Ultra Violet-groep. Er zijn minstens drie verschillende soorten ultraviolette straling en deze worden in het algemeen aangeduid als UVA, UVB en UVC.

UVC-straling

Als u deze in omgekeerde volgorde neemt, heeft UVC de kortste golflengte en hoewel het potentieel zeer schadelijk is voor onze huid, wordt het volledig uitgefilterd door de atmosfeer van de aarde en heeft het dus geen invloed op ons.

UVB-straling

UVB-straling is de oorzaak van het verschijnen van een bruine kleur na blootstelling aan de zon. Het doet dit door de vorming van het pigment ‘melanine’ in de diepere lagen van de huid te stimuleren en activeert de beweging ervan naar de buitenste huidlagen. Hier fungeert het als een antioxidant en huidbeschermer – het is in feite een onderdeel van onze natuurlijke afweer tegen schade door de zon.

UVB-straling veroorzaakt ook verdikking van de buitenste lagen van de huid, en als blootstelling aan overmatige blootstelling wordt veroorzaakt, veroorzaakt dat verbranding door de zon. Dit moet koste wat het kost worden vermeden, met name door kinderen, omdat gedacht wordt dat zonnebrand in de vroege jaren kan leiden tot een verhoogd risico op huidkanker op latere leeftijd.

UVA-straling

UVA-straling is mogelijk de meest schadelijke vorm omdat het dieper in de huid doordringt. In de diepe basale lagen van de huid kan UVA het DNA beschadigen dat de blauwdruk van elke cel vormt, en kan resulteren in gemuteerde cellen die zich niet langer goed reproduceren. Dit kan op zijn beurt een primaire oorzaak zijn van sommige huidkankers, hoewel het jaren of zelfs decennia kan duren om zich te manifesteren.

UVA beschadigt ook structuren gemaakt van of met collageen en elastine en dit is een van de belangrijkste oorzaken van rimpels en vroegtijdige veroudering van de huid die vaak wordt blootgesteld aan zonlicht.

Algemeen advies

Het algemene advies dat wordt gegeven aan volwassenen die worden blootgesteld aan zonlicht, kan worden samengevat in het inmiddels beroemde Australische adagium van ‘Slip, Slop, Slap’ – Slip op een shirt, Slop op een hoed, Slap op wat zonnebrandcrème. Het is duidelijk dat alle drie deze acties zijn ontworpen om de blootstelling aan zonlicht te verminderen en daarom de risico’s te minimaliseren.

Verder advies is om blootstelling aan de zon te vermijden wanneer deze het sterkst is – tussen de middag en drie uur ‘s middags. Als je erover nadenkt, is dit de traditionele tijd waarin veel mediterrane landen lunchen gevolgd door een siësta – beide binnenshuis genomen waardoor de ergste effecten van de zon worden vermeden.

Hoe zit het met zonnebrandcrèmes?

En nu een paar woorden over biologische zonnecrèmes. Alle organische zonneschermen hebben een zonbeschermingsfactor, meestal afgekort tot SPF. Dit wordt gevolgd door een nummer, meestal tussen de 4 en 25, hoewel sommige producten beweren zo hoog te zijn als SPF30 of meer. OK, maar wat betekent dit voor de gebruiker.

Simpel gezegd, hoe hoger de SPF-waarde, hoe langer de gebruiker in de zon kan blijven zonder zichtbaar te branden. Als iemand bijvoorbeeld normaal gesproken na 15 minuten in de zon begint te branden als hij niet wordt beschermd, moet hij met een SPF8-zonnecrème 2 uur buiten kunnen blijven zonder zichtbaar te branden. Als ze een factor 20 zonnebrandcrème gebruiken, kunnen ze in theorie tot 5 uur in de zon blijven zonder zichtbaar te branden.

Organische zonnecrèmes verdienen hun SPF-rating door ingrediënten op te nemen die UV-straling filteren en het effect op de huid verminderen. Omdat het de UVB is die de meeste zichtbare nadelige effecten van blootstelling aan de zon veroorzaakt, concentreren de meeste commerciële zonnecrèmes zich alleen op het filteren van deze en besteden ze weinig aandacht aan UVA-straling. Zoals reeds uitgelegd, is het echter UVA dat op de lange termijn de meeste schade aanricht en waartegen we bescherming nodig hebben.

Er is gesuggereerd dat het gebruik van organische zonnebrandcrèmes die alleen UVB-straling filteren, mensen heeft aangemoedigd om veel langer in de zon te blijven dan anders, en dat dit ongewild hun blootstelling aan UVA zodanig heeft verhoogd dat leiden tot de dramatische toename van huidkanker die we momenteel zien. De moraal hiervan moet zijn om alleen zonnebrandcrèmes te gebruiken die zowel UVB- als UVA-straling filteren.

Hoe zit het met baby’s en kinderen?

Omdat baby’s en jonge kinderen een huid hebben die veel gevoeliger is dan volwassenen, moeten we ze nog zorgvuldiger blootstellen aan zonlicht.

De meeste autoriteiten zijn het erover eens dat pasgeboren baby’s helemaal niet mogen worden blootgesteld aan zonlicht totdat ze ten minste 6 maanden oud zijn. Na die leeftijd, en afhankelijk van hun huidtype, kunnen korte perioden van onbeschermde blootstelling van slechts enkele minuten per keer worden geïntroduceerd.

Afgezien van deze korte momenten, moet alle andere blootstelling van de zon aan baby’s zorgvuldig worden gecontroleerd en mogen ze niet zonder enige bescherming plaatsvinden. Net als bij volwassenen, houd de huid bedekt met lichte kleding, maar houd er rekening mee dat UV-straling dunne, open geweven materialen kan passeren en het is mogelijk om zelfs door een shirt of blouse te branden. Zorg ervoor dat ze altijd een zonnehoed met brede rand dragen – de beste hebben linten zodat ze onder de kin kunnen worden vastgebonden. Gebruik een organische zonnebrandcrème, maar zorg ervoor dat deze zowel UVA- als UVB-straling filtert.

Zoals bij alle zonlotions, ruim 30 minuten vóór blootstelling aan de zon royaal aanbrengen om het filter de tijd te geven om actief te worden. Vergeet ook niet om regelmatig opnieuw aan te brengen, en vooral na het baden.

Naarmate kinderen ouder en actiever worden, wordt het nog belangrijker om zonlotions toe te passen, vooral als ze in en uit het water in een zwembad of aan zee zijn. Nogmaals, het zal helpen om bedekt te blijven met een licht T-shirt, maar vergeet niet om eronder lotion aan te brengen om verbranding te voorkomen.

Als je in een warm klimaat bent, probeer dan de lokale bevolking te kopiëren en neem een ​​pauze in de hitte van de dag. Baby’s en kinderen passen zich snel aan het idee van een Siesta aan en door de hitte van de dag te vermijden, zijn ze vaak gelukkiger en minder prikkelbaar.

Terwijl je kinderen opgroeien, probeer ze aan te moedigen een deel van de verantwoordelijkheid op zich te nemen om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn in de zon. Geef ze hun eigen fles biologische zonnebrandcrème en laat ze zien hoe en wanneer ze deze moeten gebruiken – binnenkort wordt het een gewoonte die hen de rest van hun leven zal beschermen.

Titaandioxide

Er zijn recente suggesties dat het gebruik van microscopische deeltjes titaandioxide, ook wel nanodeeltjes genoemd, de vorming van vrije radicalen op de huid kan verhogen. Dit gerucht is ontstaan ​​omdat geïsoleerde nanodeeltjes van titaniumdioxide kunnen reageren met UV-licht en zuurstof om vrije radicalen te vormen. Titaniumdioxide dat in sommige organische zonnelotions en crèmes wordt gebruikt, is echter bedekt met silicaten om dit te voorkomen – kortom, het is onmogelijk voor het om te reageren met zuurstof of een andere stof op de huid.

Een andere zorg is dat nanodeeltjes de huid kunnen binnendringen en daardoor het lichaam kunnen binnendringen. Nogmaals, dit is niet mogelijk met de gecoate vorm van titaniumdioxide omdat de afzonderlijke deeltjes samenklonteren tijdens het fabricageproces om aggregaties te vormen die te groot zijn om de huid binnen te dringen.

Samengevat

o Vermijd blootstelling aan de zon jonger dan 6 maanden

o Zorg altijd voor een vorm van bescherming tegen de zon

o Draag een breedgerande zonnehoed, bij voorkeur vastgebonden

o Gebruik een organische zonnebrandcrème die zowel UVA- als UVB-straling filtert

o Breng minimaal 30 minuten vóór blootstelling aan de zon aan

o Regelmatig opnieuw aanbrengen, en vooral na het baden

o Vermijd de hitte van de dag tussen 12.00 en 15.00 uur



Source by A Gubbins