Keramische lagers en karts

Een lager wordt eenvoudig gedefinieerd als een roterende steun die tussen bewegende delen wordt geplaatst om ze gemakkelijk en vrij te laten bewegen. Deze eenvoudige ondersteuningsinstrumenten worden echter vaak over het hoofd gezien vanwege hun bijdrage aan de ultieme rondetijd van de kart.

Lagers hebben ook een nauwe relatie met de karts. Laten we nu eens kijken waar alle kogellagers zich op een gemiddelde kart bevinden. In het typische Sprint-chassis zijn er elf van deze producten: twee in elk van de voorassen, twee in elk van de voorwielnaven (of in twee elk van de wielen met directe spindelmontage) en drie in de achterascassettes. Extra kogellagers bevinden zich aan elke zijde van de krukas aan de onderkant van de motor.

In de loop der jaren heeft de technologie erin de levensduur van deze essentiële onderdelen drastisch verbeterd. Vooruitgang in de staalproductie heeft bijgedragen aan een verbetering van de levensduur via gebieden als warmtebehandeling, smelten, testen, afwerken en metaalbewerking. Ook hebben smeringsvooruitgangen (vetten, coatings en oliën) en verbeterde lagers (coatings en polijsten) een langere levensduur.

Momenteel zijn er een aantal opties beschikbaar in lagermaterialen en smeringen. Keramiek wordt bijvoorbeeld steeds meer gebruikt bij de vervaardiging ervan. De introductie van keramische kogellagers is de belangrijkste vooruitgang. Lagers gemaakt van dergelijke exotische materialen zoals keramiek zijn enorm duurder dan standaard stalen, maar ze hebben wel voordelen in termen van langere levensduur en verminderde wrijving die de initiële investering ver kunnen overtreffen.

Kogellagermaterialen worden aangeduid als doorgeharde materialen met een algemeen geaccepteerde minimale hardheid voor stalen lageronderdelen is 58 Rockwell, en keramische lagers hebben een Rockwell-classificatie van 78-81. Dat betekent dat de lagers in je kart waarschijnlijk het sterkste onderdeel zijn.

Het klopt dat keramische producten vier tot vijf keer langer meegaan dan een conventionele stalen lager. Dit komt door de extreme hardheid van de keramische ballen. De harde keramische ballen werken bij elke rotatie van het lager als een reinigingsmiddel. Keramische lagers vereisen ook minder smering en presteren bij veel hogere temperaturen dan stalen lagers. Naast de krukaslagers, zijn keramische lagers ook beschikbaar voor achterassen en voorassen (of directe spindelbevestigingswielen), enz. Al met al kost keramiek meer, maar vermindert wel de weerstand en gaat langer mee dan conventionele stalen lagers. Ze zullen uiteraard de productprestaties verbeteren.



Source by Sunny Ling