FriCSo om motoremissies sterk te verminderen

FriCSo, Inc., een leverancier van gepatenteerde, milieuvriendelijke, op nanolayer gebaseerde technologie voor wrijvingsreductie tussen bewegende delen, kondigde het succes aan van haar inspanningen gericht op het verbeteren van automotoren.

Eerder werd een test uitgevoerd door het Technion – Israel Institute of Technology en bleek dat FriCSo’s Surface Engineering Treatment (SET) betrekking had op de productlijnen van FriCSo. Volgens de resultaten vermindert de technologie van FriCSo de uitstoot van deeltjes, verhoogt de mechanische efficiëntie van de motor en vermindert het brandstofverbruik.

“Deze test is een verder bewijs dat de SET van FriCSo een nieuw tijdperk introduceert in energie-efficiëntie en milieubescherming,” zei Amir Weisberg, de CEO van FriCSo, Inc. “FriCSo stelt een nieuwe norm voor wrijving en slijtagebeperking en stelt fabrikanten in staat om superieure producten om aan de marktvraag te voldoen, met ongekende prestaties. “

De baanbrekende SET-technologie van FriCSo vermindert de wrijving tussen bewegende delen door een baanbrekend bewerkingsproces op basis van polymeren. SET creëert een oliehoudende organische nanolaag die chemisch is gebonden aan het metalen oppervlak. Als gevolg hiervan verhoogt het de oppervlaktehardheid en verbetert het de topografie van het oppervlak. De technologie zal naar verwachting de efficiëntie van auto-onderdelen zoals de remmen en tegelijkertijd de algehele prestaties en functionaliteit van het voertuig.

De faculteit Werktuigbouwkunde van Technion heeft de tests uitgevoerd op een 4-cilinder-tractordieselmotor in het Internal Combustion Engine Laboratory. De test bestond uit twee runs. De eerste test diende als de basislijn. Het gebeurt zonder enige behandeling van oppervlakken. De tweede test werd daarom uitgevoerd na het vervangen van de belangrijkste wrijvingsdelen van de motor, zoals de cilindervoeringen, tuimelschachten, zuigerpennen en kleppen door nieuwe onderdelen behandeld met FriCSo’s SET.

Uit de testresultaten van Technion blijkt dat het gebruik van de SET-behandeling leidt tot een vermindering van het brandstofverbruik van 0,4 tot vier procent, afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Bovendien resulteerde de SET-behandeling in een significante vermindering van de uitstoot van deeltjes, ongeveer 43 tot 46 procent, terwijl het olieverbruik met 48 procent werd verminderd in vergelijking met het basisgeval. Bovendien leidde de SET-behandeling tot een verbetering van ongeveer twee procent in de mechanische efficiëntie van de motor.

Volgens S. Sumithra, een onderzoeksanalist van Frost & Sullivan, “is de oplossing van FriCSo een innovatief apparaat, dat mogelijk bestaande niet-milieuvriendelijke coatings op het gebied van automotive-coatings zou kunnen vervangen.”

De oppervlaktebehandeling van FriCSo levert coatingachtige prestaties. SET omvat een of twee van de volgende processen: hoogwaardig polymeer lappen als een enkele behandeling, en tweestapsbehandeling met oppervlaktetexturering met behulp van vibro-grooving gevolgd door polymeer lappen. “De oplossing van FriCSo is een innovatief apparaat, dat mogelijk bestaande niet-milieuvriendelijke coatings op het gebied van automotive-coatings zou kunnen vervangen”, aldus Sumithra.

Amir Weisberg, de CEO van FriCSo, Inc., zei: “De oplossing van FriCSo is geen coating, maar levert coating-achtige prestaties in een fractie van de tijd, kosten en onderhoud die traditionele oplossingen vereisen. Metalen onderdelen behandeld met SET hebben een hoge slijtvastheid en verbeterde energie-efficiëntie in de motoren. SET is kosteneffectief vergeleken met het gebruik van exotische metalen voor metaalparenontwerp, DLC en andere coatings en bussen, en biedt zelfs superieure prestaties in bepaalde toepassingen. Deze technologie is milieuvriendelijk en produceert geen giftige stoffen afval en voldoet aan de beperkingen van de Environmental Protection Agency (EPA). “



Source by Anthony Fontanelle